Esteticky podařené lokomotivy, zvané Laminátky, se vyráběly v šedesátých letech pro u nás nově zaváděnou střídavou elektrickou trakci. Ve službě je můžeme vídat dodnes.
Největšími legendami motorové trakce ČSD se staly lokomotivy zvané brejlovci. Za svou přiléhavou přezdívku vděčí výrazným čelním oknům vsazeným do poněkud vystupující horní partie skříně. Ostatně v době vzniku byl design...
Začátky rozsáhlé motorizace ČSD jsou spjaty s lokomotivou T435.0, zvanou Hektor, později kvůli upřesnění Malý Hektor. Z této lokomotivy konstrukčně přímo vycházela větší a těžší T458.1, tedy Velký Hektor. Stroje těchto...
Nejtěžšími motorovými lokomotivami z ČKD pro ČSD byly řady T669.0 a T669.1. Jednalo se o ekvivalent lokomotivy ČME3 určené pro export do SSSR. Lokomotivy ČME3 a spol. se zařadily k nejpočetněji vyráběným lokomotivám na světě.
V Československu se vyrobilo velké množství parních lokomotiv. Některé považujeme za legendy, mezi širší veřejností jsou všeobecně známé alespoň podle přezdívek. K nim patří Mikádo, Papoušek nebo Albatros. Více lokomotiv,...
Již na počátku dvacátých let začali uvažovat progresivní činitelé o zavádění elektrické trakce na hlavních tratích ČSD. V době první republiky však došlo v tomto směru k realizaci pouze na pražském uzlu, navíc ne v rozsahu...
Motorová lokomotiva, známá mimo jiné pod přezdívkou Zamračená, platila za vskutku povedený produkt podniku ČKD. Zkonstruována byla pro zahájení masivního útoku proti parní trakci na neelektrifikovaných tratích ČSD. A i když se do...
Parní lokomotiva řady 423.0, zvaná Velký Bejček, se významně zapsala do historie parní trakce u ČSD. Byla výsledkem snahy modernizovat a trochu sjednotit lokomotivní park pro lokální a vedlejší tratě tohoto nového železničního...
Před 50 lety převzaly bývalé Československé státní dráhy (ČSD) první ruské dieselové lokomotivy označené přezdívkou sergej. První lokomotiva byla převzata 18. března 1966 ve Zvolenu. V dalších letech bylo do bývalého...
Femme fatale z říše trvalek svádějí zahrádkáře po staletí. Jen co se v záhonech objeví, už si o nich všichni šuškají. Odolávat je marné. Na to jsou denivky až příliš krásné!
Československá parní lokomotiva řady 556.0, zvaná Štokr, se stala nejpočetnější lokomotivou této trakce u ČSD. Řadila se k nejmodernějším tuzemským konstrukcím parních lokomotiv. Určena byla primárně pro vozbu těžkých...
Lokomotiva řady 477.0, zvaná Papoušek, patří k vrcholným dílům československých konstruktérů parních lokomotiv. Zpočátku sice trochu zlobila, ale stačilo jí sáhnout na zadek a hned to přešlo. A vedle technické dokonalosti musíme...
Plzeňská Škodovka vyráběla pro ČSD celkem čtyři řady, rozuměj typy, elektrických posunovacích lokomotiv. První řadou byla E458.0 a z ní vycházely i ty zbývající, a proto si jsou na první pohled podobné jako vejce vejci. Všechny...
Lokomotivy řady T426.0 jsou unikáty. Byly nejen prvními motorovými ozubnicovými lokomotivami u ČSD, ale i na světě. A u nás se nakonec staly i jedinými takovými lokomotivami. Jednalo se o konstrukci a výrobu rakouskou, proto získaly...
Realizované elektrifikační snahy prvorepublikových ČSD se omezily na tzv. pražský uzel. Při této příležitosti bylo v roce 1925 objednáno několik elektrických lokomotiv, a to jak traťových, tak posunovacích. Mezi nimi byly i tři...
Ve své době a v dobrém smyslu slova nevídaným zjevem se na naší železnici stala dvousystémová elektrická lokomotiva řady ES499.0, později přeznačená na řadu 350. Výsledek práce plzeňské Škodovky se dal směle srovnávat s...
Most na Jižní spojce známý jako lanový, který vede na pražském Zahradním Městě přes železniční trať, ponese nadále oficiální název Y529-SDO-ČSD přes Mitas. Místopisná komise magistrátu zamítla návrh Technické správy...